Sprawozdawczość finansowa w czasach pandemii SARS-CoV-2
W obliczu pandemii COVID-19 zarządy przedsiębiorstw, główni księgowi oraz biegli rewidenci stają przed wyzwaniem przedstawienia oraz oceny wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na kluczowe pozycje prezentowane w sprawozdaniach finansowych.
Ekonomiczne skutki pandemii mają znaczący wpływ na działalność wielu podmiotów gospodarczych, współpracujących z nimi dostawców, odbiorców czy kredytodawców. W warunkach dużej niepewności i zmienności otoczenia makro- i mikroekonomicznego odpowiednie odzwierciedlenie wpływu tej sytuacji na sprawozdawczość jest niezwykle trudne.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom ww. interesariuszy, przygotowaliśmy publikację omawiającą wybrane obszary, które wymagają w naszej ocenie szczególnej uwagi przy sporządzaniu sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości.
POBIERZ „SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA W CZASACH PANDEMII SARS-COV-2”
Poniżej prezentujemy zakres poszczególnych sekcji:
1. Wycena aktywów
W związku trwającą pandemią spółki są zobowiązane ocenić czy nie doszło do utraty wartości posiadanych aktywów. W tej części przekrojowo omawiamy zagadnienia które należy rozważyć, potencjalne wyzwania oraz rekomendowane działania, w podziale na sekcje:
- Wycena aktywów trwałych
- Realizacja aktywa z tytułu podatku odroczonego
- Wycena i utrata wartości zapasów
- Wycena należności
2. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
W kontekście wpływu pandemii na gospodarki, rynki i przedsiębiorstwa oraz w związku z dużą niepewnością kierownictwo jednostki ze szczególną ostrożnością powinno podejść do sporządzanych szacunków księgowych oraz kompletności/wyceny zobowiązań i rezerw na zobowiązania. Część druga wskazuje na działania na których należy się skoncentrować w tym obszarze, m.in.:
- Szacunki księgowe
- Kompletność i wycena zobowiązań i rezerw na zobowiązania
3. Kontynuacja działalności
Z perspektywy sprawozdawczości finansowej jeden z kluczowych obszarów wymagających zaadresowania w związku z COVID-19 to ocena założenia kontynuacji działalności. Zagadnienie to zostało przybliżone w części trzeciej. Mamy nadzieję, że nasze podsumowanie okaże się dla Państwa pomocne w sporządzaniu sprawozdań finansowych w nowej rzeczywistości.
4. Wsparcie z tarczy antykryzysowej. Rozliczenie w księgach rachunkowych.
Przedsiębiorcy ubiegają się o różnego rodzaju pomoc w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych. Uzyskane wsparcie powinno być odzwierciedlone w księgach spółki, a następnie odpowiednio zaprezentowane w sprawozdaniu finansowym. W ostatniej publikacji prezentujemy nasze wytyczne w tym zakresie.
W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z autorami opracowania:
Monika Tuzimek
Partner
Sandra Niespodziewana
Senior Consultant