03.02.2021

Sprawozdawczość finansowa w czasach pandemii SARS-CoV-2

W obliczu pandemii COVID-19 zarządy przedsiębiorstw, główni księgowi oraz biegli rewidenci stają przed wyzwaniem przedstawienia oraz oceny wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na kluczowe pozycje prezentowane w sprawozdaniach finansowych.

Ekonomiczne skutki pandemii mają znaczący wpływ na działalność wielu podmiotów gospodarczych, współpracujących z nimi dostawców, odbiorców czy kredytodawców. W warunkach dużej niepewności i zmienności otoczenia makro- i mikroekonomicznego odpowiednie odzwierciedlenie wpływu tej sytuacji na sprawozdawczość jest niezwykle trudne.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom ww. interesariuszy, przygotowaliśmy publikację omawiającą wybrane obszary, które wymagają w naszej ocenie szczególnej uwagi przy sporządzaniu sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości.


POBIERZ „SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA W CZASACH PANDEMII SARS-COV-2”

Pobierz całe opracowanie


 
Poniżej prezentujemy zakres poszczególnych sekcji:

1. Wycena aktywów
W związku trwającą pandemią spółki są zobowiązane ocenić czy nie doszło do utraty wartości posiadanych aktywów. W tej części przekrojowo omawiamy zagadnienia które należy rozważyć, potencjalne wyzwania oraz rekomendowane działania, w podziale na sekcje:

  • Wycena aktywów trwałych
  • Realizacja aktywa z tytułu podatku odroczonego
  • Wycena i utrata wartości zapasów
  • Wycena należności

2. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
W kontekście wpływu pandemii na gospodarki, rynki i przedsiębiorstwa oraz w związku z dużą niepewnością kierownictwo jednostki ze szczególną ostrożnością powinno podejść do sporządzanych szacunków księgowych oraz kompletności/wyceny zobowiązań i rezerw na zobowiązania. Część druga wskazuje na działania na których należy się skoncentrować w tym obszarze, m.in.:

  • Szacunki księgowe
  • Kompletność i wycena zobowiązań i rezerw na zobowiązania

3. Kontynuacja działalności
Z perspektywy sprawozdawczości finansowej jeden z kluczowych obszarów wymagających zaadresowania w związku z COVID-19 to ocena założenia kontynuacji działalności. Zagadnienie to zostało przybliżone w części trzeciej. Mamy nadzieję, że nasze podsumowanie okaże się dla Państwa pomocne w sporządzaniu sprawozdań finansowych w nowej rzeczywistości.

4. Wsparcie z tarczy antykryzysowej. Rozliczenie w księgach rachunkowych.
Przedsiębiorcy ubiegają się o różnego rodzaju pomoc w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych. Uzyskane wsparcie powinno być odzwierciedlone w księgach spółki, a następnie odpowiednio zaprezentowane w sprawozdaniu finansowym. W ostatniej publikacji prezentujemy nasze wytyczne w tym zakresie.


W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z autorami opracowania:

Monika Tuzimek
Partner

E-mail

Sandra NiespodziewanaSandra Niespodziewana
Senior Consultant

E-mail


Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi publikacjami ekspertów Baker Tilly TPA

Publikacje do pobrania

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.