Sprawozdawczość finansowa w czasach pandemii SARS-CoV-2 | Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
W obliczu pandemii COVID-19 zarządy przedsiębiorstw, główni księgowi oraz biegli rewidenci stają przed wyzwaniem przedstawienia oraz oceny wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na kluczowe pozycje prezentowane w sprawozdaniach finansowych. Ekonomiczne skutki pandemii mają znaczący wpływ na działalność wielu podmiotów gospodarczych, współpracujących z nimi dostawców, odbiorców czy kredytodawców. W warunkach dużej niepewności i zmienności otoczenia makro- i mikroekonomicznego odpowiednie odzwierciedlenie wpływu tej sytuacji na sprawozdawczość jest niezwykle trudne.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom ww. interesariuszy, przygotowaliśmy cykl publikacji omawiających wybrane obszary, które wymagają w naszej ocenie szczególnej uwagi przy sporządzaniu sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości.
W części drugiej prezentujemy temat „Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania”.
W kolejnych opracowaniach omówimy: – Kontynuacja działalności |
---|
Pandemia COVID-19 na całym świecie ma szeroki wpływ na gospodarki, rynki i przedsiębiorstwa,
powodując dużą zmienność i znaczącą niepewność. W tym kontekście kierownictwo jednostki ze szczególną ostrożnością powinno podejść do sporządzanych szacunków księgowych oraz kompletności/wyceny zobowiązań i rezerw na zobowiązania. Nasza publikacja wskazuje na działania na których należy się skoncentrować w tym obszarze.
Szacunki księgowe
Kierownictwo jednostki ponosi odpowiedzialność za ujmowanie szacunków zgodnie z ustawą o rachunkowości. Ze względu na obecną sytuację gospodarczą oraz związanymi z pandemią warunkami niepewności zarówno zarząd jak i biegli rewidenci stoją przed wyzwaniem oceny wpływu obecnej sytuacji makroekonomicznej na przedstawiane w sprawozdaniu dane finansowe.
Wyzwania |
---|
Ze względu na wysoki poziom niepewności zarząd powinien zwrócić szczególną uwagę na potencjalne skutki zmienności i nieprzewidywalności, które niesie pandemia COVID-19. Najwięcej trudności sprawiać będzie określenie założeń potrzebnych do ustalenia szacunków księgowych, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłych przepływów pieniężnych.
W związku ze stanem pandemii mogą wystąpić np. tymczasowe zmiany założeń regulacyjnych, które należy na bieżąco monitorować i analizować pod kątem skutków rachunkowych, które mogą przynieść.
Działania |
---|
Zarząd musi rozważyć potencjalne zmiany przyjętych modeli i założeń tworzenia szacunków księgowych w obliczu dynamicznie zmieniającego się otoczenia i aktualnych warunków gospodarczych, gdyż poprzednio stosowane modele mogą być już nieodpowiednie. Zarząd powinien zapewnić również kompletność i właściwość zastosowanych założeń, a także zapewnić ich spójność we wszystkich obszarach sprawozdania finansowego.
Kompletność i wycena zobowiązań i rezerw na zobowiązania
W zależności od rodzaju, pozycji jednostki w sektorze i skali działalności, w jakiej pandemia wpływa na przedsiębiorstwo, Covid-19 może mieć wpływ także na wiele innych obszarów jego funkcjonowania.
Tematy do rozważenia |
---|
Szczególnego zainteresowania oraz oceny potencjalnego wpływu aktualnej sytuacji gospodarczej mogą wymagać m.in.:
- zmiany umów kredytowych,
- wpływ złamanych kowenantów na wycenę i prezentację finansowania dłużnego w bilansie,
- rezerwy na umowy rodzące potencjalne obciążenia,
- rachunkowość zabezpieczeń i spełnienie wymogów dla jej kontynuowania.
W obliczu zaistnienia któregoś z powyższych warunków zarząd powinien zadbać m.in. o zaktualizowanie wyceny finansowania dłużnego o bieżące warunki zawartych umów kredytowych/ innych źródeł finansowania oraz uwzględnić wpływ złamanych kowenantów na wspomnianą wycenę.
Wyzwania |
---|
W obliczu COVID-19 zarząd ma przeprowadzić dokładną analizę zobowiązań umownych, prawnych czy pracowniczych oraz rozważyć konieczność utworzenia dodatkowych rezerw, aby zapewnić rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej spółki. Analiza ta powinna objąć m.in.:
- rozważania dotyczące rozpoznania dodatkowych zobowiązań, które będą związane z wypływem dodatkowych zasobów w wyniku pandemii,
- rozważania dotyczące kompletności przedstawianych w sprawozdaniu rezerw oraz właściwość zastosowanych szacunków,
- rozważania na temat przyszłych korzyści z umów przynoszących straty oraz ewentualną analizę klauzul dotyczących wypowiadania takich umów,
- rozważenia konieczności utworzenia rezerwy na przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją.
Działania |
---|
Niekorzystny wpływ pandemii na przedsiębiorstwa obserwować można m.in. w obszarach łańcucha dostaw, procesów produkcyjnych czy zasobów ludzkich. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności w czasach pandemii może się okazać, że część umów może stać się umowami przynoszącymi stratę, a w związku z tym może zaistnieć potrzeba zawiązania odpowiednich rezerw na te straty.
W przypadku przedsiębiorstw, które mają trudności z wypełnianiem zobowiązań prawnych lub umownych, konieczne może być utworzenie rezerw na kary umowne czy odszkodowania.
W przypadku jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z autorami opracowania:
Monika Tuzimek
Partner
Sandra Niespodziewana
Senior Consultant
POBIERZ „SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA W CZASACH PANDEMII SARS-COV-2”